Kanun Uygulaması Hakkında
Hangi kamu kurumlarından bilgi istenebilecek ?
1- Merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların bağlı, ilgili veya ilişkili kuruluşları.
2- Köyler hariç olmak üzere mahalli idareler ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları ile birlik veya şirketleri.
3- T.C. Merkez Bankası, İMKB ve üniversiteler de
dahil olmak üzere kamu tüzel kişiliğini haiz olarak enstitü, teşebbüs,
teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve
kuruluşları.
4- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları.
Kamu kurumlarından ne tür bilgiler istenebilir ?
Bilgi edinme başvurusu, başvurulan kurum ve kuruluşların
ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya
belgelere ilişkin olmalıdır. Bu ifadede yer alan bilgi ve belgenin ne
olduğu çok önemli olup, her iki kavram da kanunda açıklanmıştır. Kanunun
üçüncü maddesinin (c ) ve (d) bendinde yapılan tanımlar şu şekildedir:
Bilgi : Kurum ve kuruluşların sahip oldukları kayıtlarda yer alan bu kanun kapsamındaki her türlü veri.
Belge : Kurum ve kuruluşların sahip oldukları bu
kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap,
dergi, broşür, etüt, mektup, program, talimat, kroki, plân, film,
fotoğraf, teyp ve video kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen
her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcıları."
Yukarıda yer alan bilgi ve belgenin tanımlarında da
görüleceği üzere kamu kurumlarının ellerinde bulunan veya görevleri
gereği bulunması gereken her türlü bu kapsamda ilgili kurumlardan
istenebilecektir. İstenebilecek bilgi ve belgelere ilişkin örnekler
aşağıda yer almaktadır.
1- KPSS soruları talep edilebilecek: ÖSYM
tarafından sadece ÖSS soruları kamuoyuna açıklanmaktadır. Ancak, tüm
kamu personelinin girdiği KPDS, memur olmak isteyen adayların girdiği
KPSS, üniversite akademik personelinin girdiği ÜDS, yine yüksek lisans
ve doktora programlarına girişlerde aranan LES gibi onlarca sınavda ÖSYM
tarafından yapılmaktadır. Bu sınav soruları ÖSYM, tarafından
açıklanmamasına rağmen piyasada sadece bu sınav sorularından oluşan
onlarca kitap bulunmaktadır. İşte Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile bu soru
ve cevaplar ÖSYM'den istenebilecek.
2- Boş kadro olup olmadığı sorgulanabilecek: Kamu
personeline ilişkin istatistiki veriler sır olarak bilinir. Bu nedenle
Türkiye'de halihazırda kaç kişinin maaş aldığı, ücret dilimlerine göre
kamu personeli sayısı, bir kurumda istenen unvanda boş kadro olup
olmadığı bilinmemektedir. Örneğin istifa sonrası dönüş yoluyla eski
memuriyet kadrosuna dönmek isteyen bir kişinin atanacağı unvanda boş
kadro olup olmadığını öğrenmesi 23.04.2004 tarihi itibariyle mümkün
değildir. Ancak, bugün itibariyle bu mümkündür. Yine bilimsel
araştırmalarda bulunmak isteyen akademik personelin kamu kurumlarından
alamadıkları bilgiler de bu Kanun çerçevesinde istenebilecek.
3- Bakanlara verilen bilgi notları istenebilecek:
Kamu kurumlarının bilgilendirici mahiyette hazırladıkları ve bakanlara
verilen bilgi notları, teklif ve tavsiyeler dahi eğer aksi
kararlaştırılmamış ise bilgi edinme kapsamındadır.
4- Danıştay ve Yargıtay kararları istenebilecek:
Bilimsel, kültürel, istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve benzeri
uzmanlık alanlarında yasal olarak görüş verme yükümlülüğü bulunan kişi,
birim ya da kurumların görüşleri, kurum ve kuruluşların alacakları
kararlara esas teşkil etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine açıktır.
Yönetmeliğin 37'nci maddesinde yer alan bu hükme göre konusu veya tarih
sayısı açık olarak belirtilmek kaydıyla Danıştay, Yargıtay, Sayıştay
kararları, YÖK kararları, Devlet Personel Başkanlığı Görüşleri, Maliye
Bakanlığı görüşleri, Devlet İstatistik Enstitüsü'nün derlediği
istatistiki bilgiler ve diğer kamu kurumlarınca verilen teknik, tıbbi,
bilimsel ve kültürel görüşler istenebilecektir.
5- Yargı denetimi dışında kalan işlemlere ilişkin
bilgi istenebilecek: Kanunun 15'inci maddesi gereğince yargı denetimine
açık olmayan örneğin Yüksek Askeri Şûrâ kararlarından kişinin çalışma
hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek nitelikte olanlar,
istenebilecektir.
6- Sivil ve askeri istihbarata ilişkin bilgilerin
bir kısmı istenebilecek: Kanunun 18'inci maddesi gereğince sivil ve
askerî istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi
veya belgeler, bu Kanun kapsamı dışındadır. Ancak, bu bilgi ve belgeler
kişilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyecek nitelikte ise,
istihbarata ilişkin bilgi ve belgeler bilgi edinme hakkı kapsamı
içindedir. Buna göre, güvenlik soruşturması sonucu hangi nedenden dolayı
olumsuz çıktığı açıklanmayan ama göreve alınmayan veya görevine son
verilen kişiler kanun çerçevesinde bu bilgileri isteyebileceklerdir.
Kamu kurumlarından hangi bilgiler istenemeyecek ?
Genel olarak devletin güvenliğine, emniyetine, ülkenin
ekonomik çıkarına, kişinin çalışma hayatına ve mesleki onuruna ilişkin
olan bu konudaki istisnalar kanunda sayılmış olup, bunlar 11 başlık
altında toplanabilir.
1- Açıklanması hâlinde devletin emniyetine, dış
ilişkilerine, millî savunmasına ve millî güvenliğine açıkça zarar
verecek ve niteliği itibarıyla devlet sırrı olan gizlilik dereceli bilgi
veya belgeler.
2- Açıklanması ya da zamanından önce açıklanması
hâlinde, ülkenin ekonomik çıkarlarına zarar verecek veya haksız rekabet
ve kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler.
3- Sivil ve askerî istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgeler.
4- Kurum ve kuruluşların yetkili birimlerince yürütülen idarî soruşturmalarla ilgili .
5- Açıklanması veya zamanından önce açıklanması
hâlinde; suç işlenmesine yol açacak, suçların önlenmesi ve
soruşturulması ya da suçluların kanunî yollarla yakalanıp
kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek, yargılama görevinin gereğince
yerine getirilmesini engelleyecek, hakkında dava açılmış bir kişinin
adil yargılanma hakkını ihlâl edecek, nitelikteki bilgi veya belgeler.
6- Kişinin izin verdiği hâller saklı kalmak üzere,
özel hayatın gizliliği kapsamında, açıklanması hâlinde kişinin sağlık
bilgileri ile özel ve aile hayatına, şeref ve haysiyetine, meslekî ve
ekonomik değerlerine haksız müdahale oluşturacak bilgi veya belgeler.
7- Haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl edecek bilgi veya belgeler.
8- Kanunlarda ticarî sır olarak nitelenen bilgi
veya belgeler ile, kurum ve kuruluşlar tarafından gerçek veya tüzel
kişilerden gizli kalması kaydıyla sağlanan ticarî ve malî bilgiler.
9- Tavsiye ve mütalaa talepleri.
10- Kurum ve kuruluşların, kamuoyunu
ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum içi uygulamalarına
ilişkin düzenlemeler hakkındaki bilgi veya belgeler. (Ancak, söz konusu
düzenlemeden etkilenen kurum çalışanlarının bilgi edinme hakları
saklıdır)
11- Fikir ve sanat eserlerine ilişkin olarak yapılacak bilgi edinme başvuruları hakkında ilgili kanun hükümleri uygulanır.
Başvurular nasıl yapılacak ?
Bilgi edinme hakkı kanunu çerçevesindeki başvurular kamu kurumlarına dört şekilde yapılabilir.
1- Yönetmelik ekinde yayımlanan örnek dilekçe,
2- Okunaklı ve anlaşılır şekilde yazılmış (daktilo veya bilgisayar çıktısı olması zorunlu değildir) bir dilekçe,
3- E-mail
4- Faks
Başvuruda bulunacak kişilerin dilekçesinde neler olmalıdır ?
Bilgi edinme başvurusunda başvuru sahibi gerçek kişi ise,
1- Başvuru sahibinin adı ve soyadı, 2- İmzası, 3- Oturma yeri veya iş
adresini;
Başvuru sahibi tüzel kişi ise 1- Tüzel kişinin unvanı 2-
Adresi, 3- Yetkili kişinin imzasını, 4- Yetki belgesini içeren, dilekçe
ile istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum veya kuruluşa yapılır.
Dilekçede, istenen bilgi veya belgeler açıkça belirtilir.
Bilgi veya belgeye erişimin kısa sürede sağlanabilmesi
amacıyla, istenen bilgi veya belgenin konusu, varsa tarihi, sayısı ve
kurum veya kuruluşun hangi biriminden istendiği ve ihtiyaç duyulan diğer
hususlar dilekçede belirtilir.
E-mail veya Faks yoluyla bilgi isteme :
Yönetmeliğin 10'uncu maddesi gereğince; kişinin kimliğinin ve
imzasının veya yazının kimden neşet ettiğinin tespitine yarayacak başka
bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması kaydıyla elektronik
ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla da yapılabilmektedir. E-postayla
yapılacak başvurularda, başvuru sahibince verilecek T.C. kimlik
numarası, bilgi edinme yetkilisi tarafından sorgulanacaktır.
1- Vatandaşlar için : Vatandaşlar tarafından
elektronik posta yoluyla yapılacak başvurularda, başvuru sahibinin adı
ve soyadı, oturma yeri veya iş adresine ilave olarak kimlik doğrulama
amacıyla kullanılacak T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle, sadece
istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun bilgi edinme
biriminin elektronik posta adresine ve yönetmelik ekinde yer alan form
doldurulmak suretiyle yapılacaktır.
2- Tüzel kişiler için : Tüzel kişiler tarafından
elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular, tüzel kişinin unvanı ve
adresi ile yetkili kişinin T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle ve
yetki belgesiyle birlikte, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum
ve kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine ve
yönetmelik ekinde yer alan doldurulmak suretiyle yapılacaktır. Yetki
belgesi uygun elektronik araçlarla elektronik ortama aktarılarak
gönderilir.
Başvuru dilekçeleri faks yoluyla da, kurum ve kuruluşlara
gönderilebilir. Ancak faks yoluyla yapılacak başvurularda ayrıca, gerçek
kişiler ile tüzel kişiliği temsile yetkili kişilerin T.C. kimlik
numaraları belirtilir.
Taşrada bulunanlar başvurularını nereye yapacaktır ?
Merkezi idarenin taşra teşkilatında bulunan bilgi veya
belgelere ilişkin başvurular, valilik veya kaymakamlığa bağlı olarak
faaliyette bulunan bilgi edinme yetkililerine veya taşra teşkilatında
bulunan ilgili birimlere yapılır. Buna göre İl Milli Eğitim
Müdürlüğünden alınabilecek bir bilgi için İl Milli Eğitim Müdürlüğüne,
il düzeyindeki bir bilgi için ise Valilikteki bilgi edinme yetkililerine
başvurulacaktır. Valilik ve kaymakamlıklarda bulunan bilgi edinme
birimleri, merkez teşkilatını ilgilendiren konularda kendilerine yapılan
başvuruları ilgili idareye gönderir ve durumu başvurana bildirir.
Zamanından önce bir bilgi istenebilir mi ?
Belli bir tarihte açıklanacağı, duyurulacağı önceden
belirtilmiş olup, zamanından önce açıklanması halinde kamu yararını
zedeleyecek veya kişisel menfaat temin etmek için kullanılabilecek bilgi
veya belgeler, belirtilen tarihten önce açıklanamaz, erişimi
sağlanamaz. Bu çerçevede, örneğin ÖSYM tarafından açıklanma tarihi
belirtilmiş bir sınav sonucu için bu tarihten önce bilgi
istenemeyecektir. Yine atölye çalışmaları yürütülen ve taslak aşamasında
olan Kanun, yönetmelik, kararname, yönetmelik, genelge çalışmaları
önceden ilgili kurumlardan istenemeyecektir.
Daha önce açıklanan veya yayımlanan bilgiler istenebilecek midir ?
Kurum ve kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür, ilan
ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme
başvurusuna konu olamaz. Ancak, belirtilen yollarla kamuoyuna
açıklanmış veya kurum ve kuruluşlarca elektronik ortamda (internette)
yayımlanmış kamunun erişimine açık bilgi veya belgelerin ne şekilde, ne
zaman ve nerede yayımlandığı veya açıklandığı başvurana bildirilecektir.
Bilgi edinme yetkilileri başvuru sahiplerine yardım etmekle yükümlüdür
Bilgi edinme birimlerinde görevli personel, bilgi edinme
başvurusunda bulunan kişilere yol göstermekle ve Kanun kapsamında sahip
oldukları hakları kullanabilmeleri için yardımcı olmakla yükümlüdür.
Görevli personel bu amaçla, dilekçe veya formlardaki şekil
noksanlıklarını başvuru sahiplerine başvuru anında belirtir ve bunların
nasıl giderileceği konusunda yol gösterir.
Bilgi edinme başvurularının kabulü, değerlendirilmesi ve işleme konulması
Başvuru dilekçeleri veya formları, kurum ve kuruluşların
bilgi edinme birimleri tarafından kabul edilecektir. Bilgi edinme
birimleri, başvuru dilekçelerinde istenen bilgilerin bulunup
bulunmadığının kontrolünü yaptıktan sonra bunların evrak kayıtlarını
yaparak hazır bulunmaları koşuluyla başvuru sahiplerine, başvurunun
tarih ve sayısını gösteren bir makbuz verir. Kurum ve kuruluşların bilgi
edinme birimleri dışındaki herhangi bir birimine ulaşan başvuru
dilekçeleri veya formlar, işleme konulmadan derhal bilgi edinme
birimlerine gönderilir. Başvuru dilekçesi veya formu kaydedildikten
sonra, en geç iki iş günü içinde kurum veya kuruluşun ilgili birimlerine
gönderilir. Bu yazıda; başvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı
ve başvuru sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiği
belirtilir. Bu tür yazıların hızlı bir şekilde ilgili birimlere
iletilmesi için gerekli yetki devri işlemleri ilgili mevzuata uygun
olarak yapılır.
İstenen bilgi veya belgelerin belirsizliği halinde ne olacaktır ?
Başvuru dilekçesi veya formuyla istenen bilgi veya
belgeler, yeterince açık ve anlaşılır değilse, kurum ve kuruluşlar
başvurunun hangi nedenlerle yeterince açık ve anlaşılır olmadığını
başvuru sahibine bildirebilir ve ek bilgiler sunmasını isteyebilir. Bu
takdirde on beş günlük süre, belirtilen noksanlıkların tam olarak
giderildiği tarihten itibaren başlar.
İstenen bilgi veya belge başka bir yerde ise ne yapılacaktır ?
İstenen bilgi veya belge, başvurulan kurum ve kuruluştan
başka bir yerde bulunuyorsa, başvuru dilekçesi veya formu bu kurum ve
kuruluşun bilgi edinme birimine gönderilir ve durum ilgiliye bildirilir.
Bu şekilde yönlendirilen başvurunun bilgi veya belgenin bulunduğu kurum
ve kuruluşça alındığı tarihte başvuru yapılmış sayılır. Sürelerin
başlangıcında önceki başvuru dikkate alınmaz.
Bilgi edinme başvurularına kaç günde cevap verilmelidir ?
Kurum ve kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya
belgeye erişimi on beş iş günü içinde sağlarlar. Ancak istenen bilgi
veya belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden
sağlanması; başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun
görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla
kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumlarında bilgi veya belgeye erişim
otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve bunun
gerekçesi başvuru sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden önce
bildirilir.
Başvurular olumsuz cevaplanırsa ne yapılmalıdır ?
Kanun çerçevesinde bilgi edinme kapsamına girmeyecek
bilgileri yukarıdaki başlıklarda sıraladık. Genel olarak devletin
güvenliği, suç işlenme olasılığı ve özel hayatın gizliliği gibi
başlıklarda toplanabilecek olan bu istisnalar dışında her hangi bir
bilginin 15 gün içerisinde verilmemesi halinde Bilgi Edinme
Değerlendirme Kuruluna itirazda bulunulur. Kurulun sekretarya hizmetleri
Başbakanlık tarafından yerine getirilecektir. Kişiler olumsuz cevaptan
itibaren 15 gün içinde kurula başvurabilirler. Kurul ise kararını en geç
30 gün içerisinde verecektir. Kurula itiraz, başvuru sahibinin idarî
yargıya başvurma süresini durdurur.
Başvurular için ücret talep edilecek mi ?
Kurum ve kuruluşlar, erişimine olanak sağladıkları bilgi
veya belgeler için başvuru sahibinden, bilgi veya belgelere erişimin
gerektirdiği inceleme, araştırma, kopyalama, postalama ve diğer maliyet
unsurları ile orantılı ölçüde ücret tahsil edebilir. Kurum ve kuruluşlar
bu amaçla her yıl bütçe kanununda belirlenecek ilkelere göre bilgiye
erişim ücret tarifesi belirler. Kamu kurumları e-mail yoluyla verilecek
cevaplarda da maliyet unsurlarıyla orantılı ölçüde ücret tahsil
edebilir.
Kurum ve kuruluşlar erişimini sağlayacakları bilgi veya
belgelerin, erişim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye yapılacağı
hakkında başvuru sahibini, başvuru tarihinden itibaren on beş gün içinde
bilgilendirir. Bilgi veya belgelere erişim için gereken maliyet
tutarının kurum ve kuruluş tarafından başvuru sahibine bildirilmesiyle,
on beş veya otuz iş günlük süreler kesilir. Başvuru sahibi, bildirimin
yapıldığı tarihten itibaren on beş iş günü içinde ödemeyi
gerçekleştirdiğini gösteren belgeyi sunmadığı takdirde talebinden
vazgeçmiş sayılır.
Ancak, her halükarda, bilgi veya belgelerin ilk on
sayfalarının kopyası için postalama maliyeti dahil herhangi bir ücret
istenemeyecektir.
Alınan bilgi ve belgeler ticari amaçla çoğaltılamaz
Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde erişilen bilgi ve belgeler ticari amaçla çoğaltılamaz,
kullanılamaz, erişimi sağlayan kurum ve kuruluştan izin alınmaksızın
yayınlanamaz. Bu madde hükmüne aykırı olarak erişilen bilgi veya
belgeleri ticari amaçla çoğaltanlar, kullananlar veya yayınlayanlar
hakkında kanunların cezai ve hukuki sorumluluğa ilişkin hükümleri
uygulanır.
Bilgi edine başvurularına zamanında cevap veremeyenlere verilecek cezalar
Bilgi edinme hakkının kullanımı kapsamındaki başvurulara ilişkin uygulamalar, kurum ve kuruluş yöneticilerince mevzuat dahilinde denetlenir. Kanunun ve Yönetmeliğin uygulanmasında ihmali, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanır. Buna göre bir bilgi vermede kusurlu memura 657 sayılı Kanunun 125'nci maddesi gereğince ihmal halinde uyarma, kusur halinde kınama, kasıt halinde ise aylıktan kesme cezası verilebilecektir.
Vatandaşlar İçin Örnek Başvuru Formu
Başvuru sahibinin adı ve soyadı:
Oturma yeri veya iş adresi:
Türkiye Cumhuriyeti Kimlik No: (Elektronik ortamda yapılacak başvurular için doldurulması zorunludur.)
Başvuruya hangi yolla cevap almak istersiniz? ( Yazılı / Elektronik )
Elektronik posta adresi: (Elektronik ortamda yapılacak başvurular için doldurulması zorunludur.)
Başvuru Sahibinin İmzası
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince istediğim bilgi veya belgeler aşağıda belirtilmiştir. Gereğini arz ederim.
İstenen bilgi veya belgeler:
(Not: Ayrılan bölümdeki boşluk yetmediği takdirde, başvuru için boş sayfa / sayfalar kullanılabilir.)