Ders Bilgileri
SÖZLÜ ANLATIM VE DİKSİYON | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS227 | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Üyesi Recep Ünal |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | “Sözlü Anlatım ve Diksiyon” dersi’nde, Türkçe’yi kurallarına uygun olarak etkili ve düzgün konuşma, kendilerini doğru ifade edebilme, telaffuz sorunlarını asgari düzeye indirgeme ve bireylerin dinlenebilir olma oranlarını yükseltmek amaçlanmaktadır. |
İçeriği | “Sözlü Anlatım ve Diksiyon” dersinin içeriği: Diksiyon nedir?, Ses Organlarımız, Solunum Yöntemleri, Vurgular, Artikülasyon, Tonlamalar, Ses Bükümleri, Ulama olarak başlıkları sıralayabiliriz. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Türkçe’yi etkili ve düzgün konuşma |
2 | Hitap şekillerini açıklama |
3 | Sözlü iletişim kurabilme becerisini kazanma |
4 | Edinilen teorik bilgiyi pratiğe dönüştürme |
5 | İletişim sektöründe dinlenebilir olma yetisini sağlama |
6 | Metinlerin diksiyon çerçevesinde normlara uygun şekilde ifade edilme |
7 | Karşılıklı anlatımlarda doğru telaffuz yöntemlerini tanımlama |
8 | Konuşma sanatında bireyin kelime dağarcığının geliştirilmesi hususunda bilgi aktarımları |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Diksiyon Sanatının Önemi-Ses Olayı-Solunum | Yazı, anlatım, örnekler, uygulama |
2 | Solunum Alıştırmaları-Selen-Durak | Yazı, anlatım |
3 | Ton-Esas Tonlar-Ses Bükümleri | Yazı, anlatım, uygulama |
4 | Kelime-Kelimenin Elemanları-Söyleniş | Anlatım, uygulama |
5 | Fonetik ve Diksiyon-Boğumlanma(Artikülasyon)-Gevşeklik | Yazı, anlatım, uygulama |
6 | Atlama-Değiştirme veya Pelteklik-Tutukluk | Anlatım, örnekleme, uygulama |
7 | Kekeleme-Boğumlanma Alıştırmaları-Ulama | Anlatım, uygulama |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Sağdeyi-Vurgu(Prosodie)-Sözakımı-Canlılığın Mekanizması-Noktalama | Yazı, anlatım, örnekleme, uygulama |
10 | Soluk Noktalaması-Genel Noktalama-Söz Noktalamasında Alıştırmalar, Ara Uygulama | Uygulama |
11 | Söz Akımı Konusunda Bazı Öğütler-Anlatım-Hazırlık Çalışması-Doğallık | Uygulama |
12 | Üslup-Kuvvet-İmge, Seminer | Örnekleme, uygulama |
13 | İncelik-Duygunluk-Çeşitlilik, Ödev | Anlatım, örnekleme |
14 | Hareket-Jest-Mimik Alıştırmaları, Dönem Ödevi | Örnekleme, uygulama |
15 | Mimikle Anlatım-Doğru ve Güzel Konuşmanın Önemi- Son Uygulama | Anlatım, örnekleme, uygulama |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Milli Eğitim Bakanlığı-Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi: “Mesleki Gelişim-Diksiyon”, | Kitap | |
2 | Ayhan Göksan: “Yazım ve Sesletim Kılavuzu”, Lütfi Oktay Berk: “Spikerin El Kitabı”, TRT Spikerleri: Füsun Ünsal-Hakan Şahin: “80 Yılın Sesi:1927’den 2007’ye-Spikerlik”, Kerim Evren: “Güncel Örneklerle Medyada Dil Yanlışları”, Hakan Urgancı: “Ben Kim Konuşmak Kim.” | Kitap | |
3 | Nüzhet Şenbay:”Diksiyon Sanatı” | Kitap | |
4 | “Spikerin El Kitabı”, TRT Spikerleri: Füsun Ünsal-Hakan Şahin: “80 Yılın Sesi:1927’den 2007’ye-Spikerlik.” | Kitap | |
5 | Sözlü-yazılı anlatım sanatı: (kompozisyon) / Özdemir, Emin |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Türkçe’yi etkili ve düzgün konuşma | 1͵8͵13͵14͵17͵18͵19͵21͵22͵23͵30͵34 | 1 |
2 | Hitap şekillerini açıklama | 17͵18͵19͵20͵21͵22͵23͵26͵28͵34 | 1͵2 |
3 | Sözlü iletişim kurabilme becerisini kazanma | 1͵8͵17͵26͵28͵29͵30͵34 | 1͵2 |
4 | Edinilen teorik bilgiyi pratiğe dönüştürme | 1͵17͵21͵22͵23͵28͵30͵34 | 1͵2 |
5 | İletişim sektöründe dinlenebilir olma yetisini sağlama | 1͵21͵22͵23͵30͵34 | 1͵2 |
6 | Metinlerin diksiyon çerçevesinde normlara uygun şekilde ifade edilme | 1͵17͵18͵19͵22͵30͵34 | 1͵2 |
7 | Karşılıklı anlatımlarda doğru telaffuz yöntemlerini tanımlama | 1͵13͵14͵15͵17͵18͵30͵34 | 1͵2 |
8 | Konuşma sanatında bireyin kelime dağarcığının geliştirilmesi hususunda bilgi aktarımları | 1͵13͵14͵17͵18͵19͵28͵30͵34 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 3 | 3 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 1 | 10 | 10 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 1 | 16 | 16 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
75 |