Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

SÖZLÜ ANLATIM VE DİKSİYON
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
RTS227 Güz 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Recep Ünal
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı “Sözlü Anlatım ve Diksiyon” dersi’nde, Türkçe’yi kurallarına uygun olarak etkili ve düzgün konuşma, kendilerini doğru ifade edebilme, telaffuz sorunlarını asgari düzeye indirgeme ve bireylerin dinlenebilir olma oranlarını yükseltmek amaçlanmaktadır.
İçeriği “Sözlü Anlatım ve Diksiyon” dersinin içeriği: Diksiyon nedir?, Ses Organlarımız, Solunum Yöntemleri, Vurgular, Artikülasyon, Tonlamalar, Ses Bükümleri, Ulama olarak başlıkları sıralayabiliriz.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Türkçe’yi etkili ve düzgün konuşma
2 Hitap şekillerini açıklama
3 Sözlü iletişim kurabilme becerisini kazanma
4 Edinilen teorik bilgiyi pratiğe dönüştürme
5 İletişim sektöründe dinlenebilir olma yetisini sağlama
6 Metinlerin diksiyon çerçevesinde normlara uygun şekilde ifade edilme
7 Karşılıklı anlatımlarda doğru telaffuz yöntemlerini tanımlama
8 Konuşma sanatında bireyin kelime dağarcığının geliştirilmesi hususunda bilgi aktarımları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Diksiyon Sanatının Önemi-Ses Olayı-Solunum Yazı, anlatım, örnekler, uygulama
2 Solunum Alıştırmaları-Selen-Durak Yazı, anlatım
3 Ton-Esas Tonlar-Ses Bükümleri Yazı, anlatım, uygulama
4 Kelime-Kelimenin Elemanları-Söyleniş Anlatım, uygulama
5 Fonetik ve Diksiyon-Boğumlanma(Artikülasyon)-Gevşeklik Yazı, anlatım, uygulama
6 Atlama-Değiştirme veya Pelteklik-Tutukluk Anlatım, örnekleme, uygulama
7 Kekeleme-Boğumlanma Alıştırmaları-Ulama Anlatım, uygulama
8 Ara sınav Sınav
9 Sağdeyi-Vurgu(Prosodie)-Sözakımı-Canlılığın Mekanizması-Noktalama Yazı, anlatım, örnekleme, uygulama
10 Soluk Noktalaması-Genel Noktalama-Söz Noktalamasında Alıştırmalar, Ara Uygulama Uygulama
11 Söz Akımı Konusunda Bazı Öğütler-Anlatım-Hazırlık Çalışması-Doğallık Uygulama
12 Üslup-Kuvvet-İmge, Seminer Örnekleme, uygulama
13 İncelik-Duygunluk-Çeşitlilik, Ödev Anlatım, örnekleme
14 Hareket-Jest-Mimik Alıştırmaları, Dönem Ödevi Örnekleme, uygulama
15 Mimikle Anlatım-Doğru ve Güzel Konuşmanın Önemi- Son Uygulama Anlatım, örnekleme, uygulama
16 Son Sınav Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Milli Eğitim Bakanlığı-Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi: “Mesleki Gelişim-Diksiyon”, Kitap
2 Ayhan Göksan: “Yazım ve Sesletim Kılavuzu”, Lütfi Oktay Berk: “Spikerin El Kitabı”, TRT Spikerleri: Füsun Ünsal-Hakan Şahin: “80 Yılın Sesi:1927’den 2007’ye-Spikerlik”, Kerim Evren: “Güncel Örneklerle Medyada Dil Yanlışları”, Hakan Urgancı: “Ben Kim Konuşmak Kim.” Kitap
3 Nüzhet Şenbay:”Diksiyon Sanatı” Kitap
4 “Spikerin El Kitabı”, TRT Spikerleri: Füsun Ünsal-Hakan Şahin: “80 Yılın Sesi:1927’den 2007’ye-Spikerlik.” Kitap
5 Sözlü-yazılı anlatım sanatı: (kompozisyon) / Özdemir, Emin

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Türkçe’yi etkili ve düzgün konuşma 1͵8͵13͵14͵17͵18͵19͵21͵22͵23͵30͵34 1
2 Hitap şekillerini açıklama 17͵18͵19͵20͵21͵22͵23͵26͵28͵34 1͵2
3 Sözlü iletişim kurabilme becerisini kazanma 1͵8͵17͵26͵28͵29͵30͵34 1͵2
4 Edinilen teorik bilgiyi pratiğe dönüştürme 1͵17͵21͵22͵23͵28͵30͵34 1͵2
5 İletişim sektöründe dinlenebilir olma yetisini sağlama 1͵21͵22͵23͵30͵34 1͵2
6 Metinlerin diksiyon çerçevesinde normlara uygun şekilde ifade edilme 1͵17͵18͵19͵22͵30͵34 1͵2
7 Karşılıklı anlatımlarda doğru telaffuz yöntemlerini tanımlama 1͵13͵14͵15͵17͵18͵30͵34 1͵2
8 Konuşma sanatında bireyin kelime dağarcığının geliştirilmesi hususunda bilgi aktarımları 1͵13͵14͵17͵18͵19͵28͵30͵34 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 0 0
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 1 3 3
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 1 10 10
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 1 16 16
14 Son Sınav için Hazırlık 1 0 0
15 Son Sınav 1 2 2
75