Ders Bilgileri
OYUNCU YÖNETİMİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS326 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Sinemada oyunculuğun ne olduğunu, tiyatro oyunculuğu ile sinema oyunculuğu arasındaki farklılıkları, mizansenin kodlarını, sinema tarihindeki mizansen biçimlerini ve farklı yönetmenlerin yaklaşımlarını öğretmeyi içeren dersin amacı, öğrencilerin özgün mizansenler tasarlayarak bireysel kısa film uygulamaları için temel oluşturmaktır. |
İçeriği | Yönetmen oyuncu ilişkisi, oyunculuğun temelleri, oyuncunun seçimi, ön çalışmalar, role hazırlık, mizanseni içselleştirme, oyuncu problemleri, sinemada oyunculuğun temelleri, kamera için oynamaya hazırlama, oyuncu dramarurgisi. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Sinemada oyuncu yönetiminin temel aşamalarını adlandırabilecektir. |
2 | Casting, okuma provası, deneme çekimi gibi çeşitli aşamaları tanımlayabilecektir. |
3 | Tiyatro oyunculuğu ile sinema oyunculuğu arasındaki farklılıkları ayırt edebilecektir. |
4 | Mizanseni ve temel kodlarını tanımlayabilecektir. |
5 | Yönetmenlerin mizansen tasarımlarını çözümleyebilecektir. |
6 | Dramatik yapıya uygun mizansen tasarımları geliştirebilecektir. |
7 | Temel oyunculuk problemlerini tanımlayabilecek ve çözümleri hakkında stratejiler geliştirebilecektir. |
8 | Oyuncu dramaturgisinin temellerini tanımlar ve oyuncularla çalışırken kullanabilecektir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş. İçeriğin tartışılması ve öğrencilerin istekleri doğrultusunda küçük revizyonların yapılması. | Anlatım, birlikte düşünme, tartışma |
2 | Oyuncu yönetiminde temel aşamalar, yapım sürecinde oyuncu-yönetmen ilişkisi. | Anlatım, tartışma |
3 | Deneme çekimi, casting, okuma provası, oyun provası, çekim aşamasında oyuncu. | Anlatım, tartışma |
4 | Sinema oyuncusu ve tiyatro oyuncusu ile çalışma. Oyunculuk biçemleri. Stanislavski, studio acting yöntemlerinin tartışılması | Anlatım, tartışma |
5 | Mizansen nedir? Mizansen göstergeleri. | Anlatım, tartışma |
6 | Mizansenin sinematografik göstergeleri | Anlatım, tartışma |
7 | Kamera karşısında oynamanın farkları ve kamera karşısında oynama hazırlama. | Anlatım, tartışma |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Oyuncu dramaturgisi. | Anlatım, tartışma |
10 | Oyuncuyu role hazırlama ve ön çalışmalar. | Anlatım, tartışma |
11 | Oyunculuk problemleri ve çözüm stratejileri. | Anlatım, tartışma |
12 | Oyuncu yönetimi | Anlatım, tartışma |
13 | Örnek mizansen çözümlemeleri, Ödev | Anlatım, tartışma |
14 | Örnek mizansen çözümlemeleri | Anlatım, tartışma |
15 | Dramatik yapıya uygun mizansen tasarımı, Dönem Ödevi | Anlatım, uygulama |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Dmytryk, E. ( 2007) Sinemada Yönetmenlik,Oyunculuk, Kurgu, çev: İbrahim Şener, İstanbul: Doruk Yayıncılık | ||
2 | Mamet, D. (1997) Film Yönetmek Üzerine, çev: Gülnur Güven, Ankara: Doruk Yayıncılık. | ||
3 | Pudovkin, V. İ.. (2004) Sinemada Oyuncu, çev: Oğuz Özgül, İstanbul: Pencere Yayınları. | ||
4 | Moore, S. ( 2006) Stanislavski Sistemi Oyunculuk Eğitimi İçin Bir El Kitabı, çev: Bülent Sezgin et al, İstanbul: BGST Yayınları | ||
5 | Stanislavski, K. ( 2008) Bir Rol Yaratmak, çev: Bora Tanyel et al, İstanbul: BGST Yayınları | ||
6 | Cole, T. ve Chinoy, H. K. ( 1997) Oyunculuk Sanatı çev: Metin Balay, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları | ||
7 | Berlin Devlet Oyunculuk Okulu Öğretim Görevlileri ( 1994) Oyunculuk El Kitabı, çev: Leyla Serdaroğlu, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları | ||
8 | De Koven, L. ( 2006) Changing Direction, Oxford: Focal Press | ||
9 | Monta, M.F. and Stanley, J.R. ( 2008) Directing for Stage and Screen, New York: MacMillan |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.1 | 3 | 1. Ödev |
2 | 0.1 | 3 | 2. Ödev |
3 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
4 | 0.35 | 13 | 1. Dönem Ödevi |
5 | 0.25 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Sinemada oyuncu yönetiminin temel aşamalarını adlandırabilecektir. | 1 | 1͵3 |
2 | Casting, okuma provası, deneme çekimi gibi çeşitli aşamaları tanımlayabilecektir. | 1 | 2͵5 |
3 | Tiyatro oyunculuğu ile sinema oyunculuğu arasındaki farklılıkları ayırt edebilecektir. | 1͵10 | 3 |
4 | Mizanseni ve temel kodlarını tanımlayabilecektir. | 1͵10 | 5 |
5 | Yönetmenlerin mizansen tasarımlarını çözümleyebilecektir. | 1͵10 | 2͵5 |
6 | Dramatik yapıya uygun mizansen tasarımları geliştirebilecektir. | 1͵10 | 4͵5 |
7 | Temel oyunculuk problemlerini tanımlayabilecek ve çözümleri hakkında stratejiler geliştirebilecektir. | 1͵10 | 4͵5 |
8 | Oyuncu dramaturgisinin temellerini tanımlar ve oyuncularla çalışırken kullanabilecektir. | 1͵10 | 1͵3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 4 | 2 | 8 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
7 | Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 2 | 5 | 10 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 1 | 2 | 2 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 1 | 25 | 25 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 3 | 3 |
100 |