Ders Bilgileri
RADYODA DRAMATİK YAPIMLAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS331 | Güz | 2 | 1 | 3 | 0 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Cezmi Koca |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu ders: öğrencilerin radyonun dramatik biçimlerinden olan radyo tiyatrosu ve arkası yarın gibi türlerin temel özelliklerini bilmesini, radyo tiyatrosu senaryosunu –aynı zamanda bu iş için tasarlanmış yazılımları da kullanarak- yazabilmesini ve radyo tiyatrosunun prodüksiyonunu ve seslendirmesini yapabilmesini hedefler. |
İçeriği | Bu ders radyo oyunlarının biçimini, yapısını irdeleyip, radyo oyununun yazım ve seslendirme aşamalarının uygulamalı olarak üretimine eşlik eder Bir diğer ereği de ses dramaturgisinin temellerinin anlaşılabilmesi ve yapılacak çalışmalarda; ses dramaturgisinin temel ilkeleri; radyo tiyatrosunda ses görüntü ilişkisi; radyo oyunu hakkında genel bilgiler; uygulamalı oyun yazımı; seslendirme. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Klasik dramaturgiyi radyo oyunu yazımında kullanabilme. |
2 | Formuna uygun radyo oyunu yazabilme. |
3 | Radyo oyununda dramatik kurguyu inşa edebilme. |
4 | Radyo oyununu dramatik olarak inşa ederken olaylar dizisinin öğelerini uygun biçimde kullanabilme. |
5 | Senaryo yazım yazılımını kullanarak radyo oyunu yazabilme. |
6 | Ses dramaturgisini radyo oyunu yazımında etkili bir şekilde kullanabilme. |
7 | Sinema formasyonunu radyo oyunu uygulamalarına aktarabilme. |
8 | Radyo oyununun nasıl seslendirileceğini deneyimleme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş. Dersin kapsamını ve güzergahını açıklayarak öğrencilerin tercih ve istemleri doğrultusunda ayrıntıları düzenlemek. Dersin genel çerçevesini çizerek dramaturginin anlam üzerinde kurulan bir mücadele olması hasebiyle ideolojik içerimlerinin tartışılması. Dramaturgi kavramı ve bu kavramın çağırdıklarının tartışmaya açılması. | Tartışma, birlikte düşünme, anlatım |
2 | Klasik dramatik yapının temel özellikleri.Dramatik olanın ne olduğu. Klasik dramaturginin yapısal özellikleri. Öze ait öğeler (konu-tema-kişiler) ve kişileştirme. | Tartışma, anlatım |
3 | Klasik dramaturginin yapısal özellikleri. Biçime ait öğeler. Olaylar dizisi ve olaylar dizisine ait öğelerin irdelenmesi. Radyo oyunu yazımına giriş: mesele ettiğim ve irdelemek istediğim şey ne? | Tartışma, anlatım, uygulama |
4 | Radyo oyunu hakkında genel bilgiler. Radyo oyununun temel özellikleri. Oyun yazımının ilk başamağını oluşturacak temel sıkıntıların tartışılması ve irdelenmesinin sağlanması. Bakış açısı çalışmaları. | Tartışma, anlatım, uygulama |
5 | Radyo oyununun biçimsel özellikleri. Temel kurallar. Oyun yazımı uygulaması için konunun belirlenmesi ve tartışma. Konuya karar verme. | Tartışma, anlatım, uygulama |
6 | Ses dramaturgisinin temel özellikleri. Sesin görüntü inşa etmede kullanımı. Radyo oyununun asal araçları olarak ses, söz ve müziğin radyo oyununun dilinin inşasında kullanılma biçimleri. Oyun yazımı uygulaması için temel karakterlerin belirlenmesi ve bu karakterlerin olayları geliştirmedeki rollerinin tartışılması. | Tartışma, anlatım, uygulama |
7 | Radyo tiyatrosunun anlatım araçları ve dili. Yazılan sinopsislerin tartışılması. Ödev | Tartışma, anlatım, uygulama |
8 | Ara sınav | |
9 | Senaryo yazım yazılımı ile radyo oyunu yazımı. Oyun yazım uygulaması için kabaca olaylar dizisinin belirlenmesi . | Tartışma, anlatım, uygulama |
10 | Radyo oyununun sahne geçişlerinin nasıl yazılacağı. Senaryo yazım programının kullanımı. Uygulamalı oyun yazımı için bölümlemelerin tartışılması. | Tartışma, anlatım, uygulama |
11 | Radyo oyununun bölümlemesinin yapılması ve kişiler arası ilişkiler düzleminin haritasının çıkarılması. Kişileştirme. | Tartışma, anlatım, uygulama |
12 | Oyun yazımı ve yazılan oyunların değerlendirilmesi, Ödev | Tartışma, anlatım, uygulama |
13 | Oyun yazımı, yazılan oyunların değerlendirilmesi ve seçilen bir oyun üzerinde detaylı çalışma. | Tartışma, anlatım, uygulama |
14 | Seçilen oyununun dramaturgisinin yapılması, Ödev | Uygulama |
15 | Seçilen oyunun birlikte seslendirilmesi. Son Uygulama | Uygulama |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Önerilen Kaynak | İpşiroğlu, Zehra (1995) Tiyatroda Düşünsellik. Dramaturgiye Giriş, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları. | |
2 | Çamurdan, Esen (1996) Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları. | ||
3 | Şener, Sevda (1997) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | ||
4 | İpşiroğlu, Zehra (1995) Tiyatroda Düşünsellik. Dramaturgiye Giriş, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları. | ||
5 | Aristoteles (1995) Poetika, Çev: İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi. | ||
6 | Şener, Sevda (1998) Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. | ||
7 | Özakman, Turgut (1998) Oyun ve Senaryo Yazma Teknikleri, Ankara: Bilgi Yayınevi. | ||
8 | Sophokles (2005) Kral Oidipus, Çev: Cüneyt Çetinkaya, İstanbul: Bordo Siyah Yayınları. | ||
9 | Ayvaz, Ülkü (1986) Duvardan Gelen Sesler, İstanbul: Cem Yayınevi. | ||
10 | TRT Radyo Oyun Yazarları İçin Bilgiler (1991), Ankara: TRT Basım ve Yayım Müdürlüğü Yayınları. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.05 | 3 | 1. Ödev |
2 | 0.05 | 3 | 2. Ödev |
3 | 0.05 | 3 | 3. Ödev |
4 | 0.25 | 1 | 1. Ara Sınav |
5 | 0.4 | 4 | 1. Son Uygulama |
6 | 0.2 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Klasik dramaturgiyi radyo oyunu yazımında kullanabilme. | 1͵5 | 3͵5 |
2 | Formuna uygun radyo oyunu yazabilme. | 1͵2͵5 | 1͵5 |
3 | Radyo oyununda dramatik kurguyu inşa edebilme. | 1 | 3͵4 |
4 | Radyo oyununu dramatik olarak inşa ederken olaylar dizisinin öğelerini uygun biçimde kullanabilme. | 1͵5 | 4͵5 |
5 | Senaryo yazım yazılımını kullanarak radyo oyunu yazabilme. | 1͵3͵5 | 5 |
6 | Ses dramaturgisini radyo oyunu yazımında etkili bir şekilde kullanabilme. | 1͵8 | 5͵6 |
7 | Sinema formasyonunu radyo oyunu uygulamalarına aktarabilme. | 5 | 2͵5͵6 |
8 | Radyo oyununun nasıl seslendirileceğini deneyimleme. | 1͵2͵3 | 6 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 3 | 5 | 15 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 1 | 9 | 9 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 3 | 3 |
100 |