Ders Bilgileri
SÖZLÜ TARİH | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS319 | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. İbrahim Bozkurt |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Modern tarihçiliğin kaynaklarından biri olan sözlü tarih yönteminin, tarih ve sosyal bilimler içerisindeki yeri ve önemine dikkat çekilerek, yönteme ilişkin teorik okumalar sonrası öğrencilerin uygulama (görüşme) yapması amaçlanmaktadır. |
İçeriği | Bu ders öğrencilere sözlü tarih çalışmasının teorik ve uygulamasının öğretimine yöneliktir. Tarih, tarihçi ve toplum ilişkisini kurguladıktan sonra sözlü tarih nedir? Sözlü tarihin dünyada ve Türkiye’deki uygulamaları, sözlü tarih yöntemine ilişkin teorik bilgiler verilir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Tarihçilikte yeni yaklaşımları değerlendirebilme |
2 | Tarih ve kuram ilişkisini yorumlayabilme |
3 | Tarihçiliğin doğa ve sosyal bilimler içindeki yerini değerlendirebilme |
4 | Sözlü tarihe ilişkin temel yaklaşımları değerlendirebilir |
5 | Sözlü tarihe ilişkin temel kuralları tasarlayabilme |
6 | Sözlü tarih görüşmesi uygulayabilme |
7 | Sözlü tarihin uygulama alanlarını değerlendirebilme |
8 | Sözlü tarih proje dosyası hazırlayabilme |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Tarih Nedir? Tarih, Tarihçi ve Toplum İlişkisi Üzerine Temel Yaklaşımlar. | Anlatım |
2 | Sözlü Tarih Nedir? Tarihçiler ve Sözlü Tarih. | Anlatım, beyin fırtınası |
3 | Sözlü Tarihin Başardıkları. Sözlü Tarih Neden Yapılır? Amaçları Neler Olabilir? | Anlatım, beyin fırtınası |
4 | Dünyada ve Türkiye’de Sözlü Tarih. | Anlatım, beyin fırtınası |
5 | Sözlü Tarih Yönetimi ile Elde Edilen Bilgilerin Kullanımı, Sınıflandırılması ve Denetimi. | Anlatım, beyin fırtınası |
6 | Belgesel, Sinema ve Sözlü Tarih İlişkisi. | Anlatım, gözlem |
7 | Sözlü Tarih Uygulamalarının İzlenmesi ve Değerlendirmeler, Tartışmalar | Anlatım, beyin fırtınası,uygulama |
8 | Sözlü Tarih ile İncelenen Konuların Tanıtımı. Ödev | Anlatım, beyin fırtınası,uygulama |
9 | Ara sınav | Sınav |
10 | Sözlü Tarih Görüşme Konularının Belirlenmesi. | Anlatım, beyin fırtınası,uygulama |
11 | Görüşme Öncesi Konu ile İlgili Ön Araştırmanın Önemi, Yapılması Gerekenlerin listelenmesi. | Anlatım, beyin fırtınası,uygulama |
12 | Görüşme Öncesi Konu ile İlgili Örnek Sorular, Teknik Hazırlıklar. | Anlatım, beyin fırtınası,uygulama |
13 | Görüşme | Uygulama |
14 | Sözlü Tarih Görüşmelerinin Birlikte İzlenmesi ve Değerlendirilmesi. | Anlatım, beyin fırtınası,uygulama |
15 | Genel Değerlendirme, Seminer | Anlatım, beyin fırtınası, uygulama |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Carr, Edward Hallet, (1993) Tarih Nedir ?, İstanbul: İletişim Yayınları. | ||
2 | Caunce, Stephen (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | ||
3 | İlyasoğlu A- Kayacan, G. (2006) Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar, Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı (26-27 Eylül 2003), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | ||
4 | Kyvig E.D.- Marthy A.M. (2000) Yanıbaşımızdaki Tarih, İstanbul; Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | ||
5 | Neyzi, Leyla (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. | ||
6 | Özbaran, Salih, (1997) Tarih, Tarihçi ve Toplum, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | ||
7 | Thompson, Paul (1999) Geçmişin Sesi, İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | ||
8 | Tosh, John (1997) Tarihin Peşinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.3 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.1 | 3 | 1. Ödev |
3 | 0.4 | 5 | Son Sınav |
4 | 0.2 | 12 | Seminer |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Tarihçilikte yeni yaklaşımları değerlendirebilme | 10 | 1͵3͵4 |
2 | Tarih ve kuram ilişkisini yorumlayabilme | 10 | 1͵3͵4 |
3 | Tarihçiliğin doğa ve sosyal bilimler içindeki yerini değerlendirebilme | 10͵29͵30 | 1͵3͵4 |
4 | Sözlü tarihe ilişkin temel yaklaşımları değerlendirebilir | 10͵29͵30 | 1͵3͵4 |
5 | Sözlü tarihe ilişkin temel kuralları tasarlayabilme | 10͵18͵19͵29͵30 | 1͵3͵4 |
6 | Sözlü tarih görüşmesi uygulayabilme | 10͵18͵19͵29͵30͵31 | 1͵3͵4 |
7 | Sözlü tarihin uygulama alanlarını değerlendirebilme | 10͵18͵19͵29͵30͵31 | 1͵2͵3 |
8 | Sözlü tarih proje dosyası hazırlayabilme | 10͵29͵30͵31 | 1͵3͵4 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 2 | 5 | 10 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 2 | 3 | 6 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 5 | 2 | 10 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 5 | 5 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 3 | 3 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
100 |