Ders Bilgileri
DRAMATURJİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS313 | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | RTS 201 Senaryo I dersini almış olması önerilir. |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Cezmi Koca |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Ana akım sinemanın taşıyıcı kolonlarından olan Aristotelesyen klasik dramaturginin -geçirdiği evrim de dahil olmak üzere- temellerinin, dramaturginin sinema alanında kullanım alanlarının ve görsel dramaturginin temel ilkelerinin bilinmesini ve uygulamalı ve kuramsal çalışmalarda bunların kullanılabilmesini hedefler |
İçeriği | Bu ders klasik dramaturgiyi temellerini ve klasik dramturginin sinema alanında kullanımını irdelemektedir. Bir diğer ereği de görsel dramaturginin temellerinin anlaşılabilmesi ve yapılacak çalışmalarda kullanılabilmesidir. Dramaturginin ne olduğu; tarihçesi; klasik dramaturginin geçirdiği aşamalar; klasik dramaturginin temelleri; klasik dramaturginin ögeleri; klasik dramaturginin sinema alanında uygulayımı; görsel dramaturginin temel ilkeleri. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Dramaturginin ne olduğunu ve tarihçesini tanımlayabilme. |
2 | Dramaturginin sinemada kullanım alanlarını belirleyebilme ve kullanabilme. |
3 | Klasik dramaturginin temel ögelerini kullanarak senaryo çözümleyebilme. |
4 | Klasik dramaturginin temel ilkelerini yazacakları senaryolara uygulayabilme. |
5 | Dramaturgi dosyası hazırlayabilme |
6 | Uygun yazılımları kullanarak senaryo yazımı ya da film çekimi aşamalarında dramaturgiyi etkili bir şekilde kullanabilme. |
7 | Görsel dramaturginin temellerini tanımlayabilme |
8 | Görsel dramaturgiyi yapacakları uygulamalı çalışmalarda bir yöntem olarak içselleştirebilme |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş. Dersin kapsamını ve güzergahını açıklayarak öğrencilerin tercih ve istemleri doğrultusunda ayrıntıları düzenlemek. Dersin genel çerçevesini çizerek dramaturginin anlam üzerinde kurulan bir mücadele olması hasebiyle ideolojik içerimlerinin tartışılması. Dramaturgi kavramı ve bu kavramın çağırdıklarının tartışmaya açılması. | Tartışma, birlikte düşünme, anlatım |
2 | Tarihsel süreci içinde dramaturgi kavramımım gelişimi. Dramaturginin Antik Yunan’da ortaya çıkışı. Klasik dönemde dramaturgi. Ödev | Anlatım, tartışma |
3 | Görsel metnin öncülü olarak Dramaturgi kavramı. Sinemada dramaturginin yeri ve önemi. Modern dramaturgiye giriş. | Anlatım, tartışma |
4 | Çağdaş Dramaturginin öncülleri. Brechtyen dramaturgi. Ezilenlerin poetikasının dramaturgiye getirdiği açılımlar. Günümüzde dramaturgi. Ödev | Anlatım, tartışma |
5 | Ana akım sinemanın temel taşıyıcısı olarak Aristotelesçi dramaturginin özellikleri ve öğeleri. Aristotelesçi dramaturginin sinemadaki karşılılıkları. | Anlatım, tartışma |
6 | Dramatik olanın ne olduğu. Klasik dramaturginin yapısal özellikleri. Öze ait öğeler (konu-tema-kişiler) ve kişileştirme. | Anlatım, tartışma, uygulama |
7 | Klasik dramaturginin yapısal özellikleri. Biçime ait öğeler. Olaylar dizisi ve olaylar dizisine ait öğelerin irdelenmesi. | Anlatım, tartışma, uygulama |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Bir filmden hareket ederek filmin dramaturjik öğelerinin çözümlenmesi. (Öze ait öğeler ve kişileştirme) | Uygulama |
10 | Görsel dramaturginin temelleri. Film uzamı ve grafik uzam arasındaki benzerlikler. Anlatı uzamı ve grafik uzam olarak perdenin bölünmesi. Anlatı uzamı olarak alan dışının inşası. Kısa Sınav | Anlatım, tartışma, Sınav |
11 | Görsel Dramaturgi ile olaylar dizisine ait öğeleri iletme ve inşa etme. Sinemanın anlatım araçlarının görsel dramaturgiyi inşa etme biçimi. | Anlatım, tartışma |
12 | Grafik dramaturginin ilk adımı olarak perde coğrafyası ve çerçeve. Kısa Sınav | Anlatım, tartışma, Sınav |
13 | Grafik dramaturginin ikinci adımı olarak kurgu. Anlam birim ve aksiyon cümleleri. | Anlatım, tartışma |
14 | Senaryo yazım programlarını ve diğer uygun yazılımları dramaturgi çalışmalarında kullanabilme.Dramaturgi dosyası hazırlama. | Uygulama |
15 | Sunumlar ve genel tekrar. Dönem Ödevi | Anlatım, tartışma, uygulama |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Yardımcı Kitap | İpşiroğlu, Zehra (1995) Tiyatroda Düşünsellik. Dramaturgiye Giriş, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları. | |
2 | Çamurdan, Esen (1996) Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları | ||
3 | Şener, Sevda (1997) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | ||
4 | İpşiroğlu, Zehra (1995) Tiyatroda Düşünsellik. Dramaturgiye Giriş, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları. | ||
5 | Aristoteles (1995) Poetika, Çev: İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi. | ||
6 | Şener, Sevda (1998) Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. | ||
7 | Özakman, Turgut (1998) Oyun ve Senaryo Yazma Teknikleri, Ankara: Bilgi Yayınevi. | ||
8 | Sophokles (2005) Kral Oidipus, Çev: Cüneyt Çetinkaya, İstanbul: Bordo Siyah Yayınları. | ||
9 | Sergei, Eisenstein (1997) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram sanatı, Çev: Engin Ayça, İstanbul: Agora Yayınları. | ||
10 | Foss, Bob (2009) Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturgi, İstanbul: Hayalbaz. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.05 | 6 | 1. Kısa Sınav |
3 | 0.05 | 6 | 2. Kısa Sınav |
4 | 0.05 | 3 | 1. Ödev |
5 | 0.05 | 3 | 2. Ödev |
6 | 0.2 | 13 | Dönem Ödevi |
7 | 0.4 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Dramaturginin ne olduğunu ve tarihçesini tanımlayabilme. | 10 | 1͵4 |
2 | Dramaturginin sinemada kullanım alanlarını belirleyebilme ve kullanabilme. | 10͵18͵19 | 1͵6 |
3 | Klasik dramaturginin temel ögelerini kullanarak senaryo çözümleyebilme. | 10͵18͵19 | 4͵6 |
4 | Klasik dramaturginin temel ilkelerini yazacakları senaryolara uygulayabilme. | 6͵10͵30͵31 | 2͵4 |
5 | Dramaturgi dosyası hazırlayabilme | 1͵6͵13͵14͵18͵19 | 6 |
6 | Uygun yazılımları kullanarak senaryo yazımı ya da film çekimi aşamalarında dramaturgiyi etkili bir şekilde kullanabilme. | 1͵6͵19͵30͵34 | 3͵6͵7 |
7 | Görsel dramaturginin temellerini tanımlayabilme | 10͵17͵29͵30͵31 | 5͵7 |
8 | Görsel dramaturgiyi yapacakları uygulamalı çalışmalarda bir yöntem olarak içselleştirebilme | 6͵17͵18͵19 | 3͵7 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 2 | 11 | 22 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 10 | 1 | 10 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
8 | Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
9 | Ödev | 2 | 4 | 8 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
100 |