Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

DÜNYA SİNEMA TARİHİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
RTS105 Güz 3 0 3 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Dr. Y.Gürhan Topçu
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Sinemanın doğuşu ve gelişimini Avrupa‘da ulusal sinemaları ile Hollywood sinemasını karşılaştırmalı olarak ele alarak üretim ilişkileri üzerinden sanat, sinema ve toplumsal yapı arasındaki ilişkileri kurarak, ulusal sinema kavramının tartışarak sinema tarihinin başyapıtlarını, önemli yönetmenleri üzerinden açıklamak amaçlanmaktadır.
İçeriği Bu ders, sinemanın kitle iletişim aracı, endüstri ve sanat olarak gelişimi; akımlar ve ekoller yaratıcıları ile birlikte dönemin toplumsal-kültürel bağlam bütünlüğü içinde anlatılmasına yöneliktir. Sinemaya Genel Bir Bakış (1895-1970): Sinema ve eğlence, Sinema ve endüstri, Sinema ve sanat; Sinemaya yönelik ilk adımlar: Büyü, Resim, Fotoğraf; Sinema Tarihinde Dönemler ve Akımlar: Sessiz Komedi, Alman dışavurumcuları, Sovyet sinemacıları, Fransız izlenimcileri, Sesin Amerikan sinemasına gelişi, Fransız sinemasının altın çağı, İngiliz yarı-belgeselleri, Sinemada belgesel anlayışının dünü ve bugünü, Savaş sonrası gerçekçilik, İtalyan yeni-gerçekçiliği, Fransız yeni-dalgası, Dönemleriyle Amerikan sineması, Ülke Sinemaları.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Sinemayı ekonomik, teknolojik, estetik ve ideolojik bağlamı içinde değerlendirebilme.
2 Sinema tarihi içindeki belli başlı akımları ve yaklaşımları tanımlayabilme.
3 Farklı ülkelerde film üretmiş önemli yönetmenleri ve sinema tarihinin yapı taşlarını oluşturan filmleri belirleyebilme.
4 Bir sanat olarak sinemanın biçim-içerik ilişkisi ekseninde şekillenen eleştirel yapısını toplumsal yapı ile ilişkilendirebilme.
5 Ülke sinemalarını, ulusal sinema kavramını, kavramın bileşenlerini toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkilendirebilme.
6 Tür sineması, yaratıcı yönetmenler(Auteur) sineması gibi kavramların dünya sinema tarihi içinde gelişimini izleyebilme.
7 Günümüzün gelişen ve değişen iletişim ortamı içinde sinemanın işlevlerinin nasıl bir değişim geçirdiğini gözlemleyebilme.
8 Egemen sinema anlayışını sorgulayabilme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kitle iletişim araçlarının işlevi. Sanatın-sinemanın işlevi. Anlatım
2 Sinemanın ortaya çıkışı. Platon’un mağarasından hareketli görüntüye. Mağara resimlerinden fotoğrafa, fotoğraftan Lumiere ve Melies’in sinemalarına. Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
3 Klasik Hollywood Sineması’nın Doğuşu 1 (1908 – 1920): Edwin S. Porter. D.W. Griffith. (Büyük Tren Soygunu). Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
4 Klasik Hollywood Sineması 2: 1920-30’larda Hollywood. Stüdyo Sistemi. Film türleri ve yıldız kavramları. İlk Sansür uygulamaları (Hays Code). Sesin sinemaya girişi. Komedi; Mack Sennett-Buster Keaton-Lorel/Hardy, C. Chaplin (Altına Hücum, Jazz Singer). Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
5 1920-30’larda Avrupa Sineması 1: Alman Sineması – Dışavurumculuk – F. Lang / W. Murnau. (Metropolis. Dr. Caligari’nin Muayenehanesi). Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
6 Sovyet Sineması. (Eisenstein, Pudovkin, Vertov. (Potemkin Zırhlısı, Kameralı Adam). Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
7 1920-30’larda Avrupa Sineması 2: Gerçeküstücülük ve Sinema. G. Dulac, L. Delluc, J. Epstein, L. Bunuel; Fransa’da öncü akımlar ve sinemacılar: A. Gance, R. Clair, C. Dreyer Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
8 Ara sınav
9 II. Dünya Savaşı ve Hollywood Sineması (1930 – 1950): Ses ve Renk öğelerinin sinemaya girişi; Savaş sonrası Hollywood\\'a gelen yabancı yönetmenler: J. Sternberg, E. Lubitsch, F. Capra; Stüdyo sistemi ve türlerin hakimiyeti. Westernler, Melodramlar, Müzikaller ve Komediler. J. Ford, H. Hawks, C. De Mille, W. Wyler, W. Disney. Ara Uygulama Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
10 Şiirsel Gerçekçilik: J. Renoir, J. Vigo, M. Carne. (Endülüs Köpeği, Hal ve Gidiş Sıfır). İngiliz Sineması ve İngiliz Belgesel Okulu, J. Grierson. Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
11 İtalyan Yeni gerçekçiliği. Savaş sonrası İtalya ve İtalya sineması; yönetmenler, filmler ve dünya sinemasına etkileri; R. Rossellini, C. Zavattini, V. de Sica, L. Visconti. (Bisiklet Hırsızları). Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
12 Fransız Yeni Dalgası; Yeni Dalga Kuramı; François Truffaut, A. Resnais, J.L. Godard ve diğerleri. Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
13 Sanat Sineması ve Auteur Sineması kavramlarının ortaya çıkışı; Bergman, Bresson, Antonioni vb. Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
14 Televizyonun etkisi. Müzikaller.(1970’lere kadar; Easy Rider- Mezuniyet) Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
15 Ulusal sinemalar, Son Uygulama Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Sessiz Sinema Abisel, Nilgün (2010) Sessiz Sinema, Ankara: De Ki Yay., 2. Basım. Referans
2 Dünya Sinema Tarihi Nowell-Smith, Geoffrey (2002) Dünya Sinema Tarihi, çev: F. İnce, İstanbul: Kabalcı Yay.
3 Sinema Tarihi Teksoy, Rekin (2005) Sinema Tarihi, İstanbul: Oğlak Yay.
4 Bir Dünya Sinema M.P. Nochimson (2012) Deki yayınları
5 Dünya Sinemasında Akımlar L. Badley ve diğerleri, (2016) Doruk Yayınları

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Sinemayı ekonomik, teknolojik, estetik ve ideolojik bağlamı içinde değerlendirebilme. 3͵4͵5͵7͵8͵9͵10 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
2 Sinema tarihi içindeki belli başlı akımları ve yaklaşımları tanımlayabilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
3 Farklı ülkelerde film üretmiş önemli yönetmenleri ve sinema tarihinin yapı taşlarını oluşturan filmleri belirleyebilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
4 Bir sanat olarak sinemanın biçim-içerik ilişkisi ekseninde şekillenen eleştirel yapısını toplumsal yapı ile ilişkilendirebilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
5 Ülke sinemalarını, ulusal sinema kavramını, kavramın bileşenlerini toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkilendirebilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
6 Tür sineması, yaratıcı yönetmenler(Auteur) sineması gibi kavramların dünya sinema tarihi içinde gelişimini izleyebilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
7 Günümüzün gelişen ve değişen iletişim ortamı içinde sinemanın işlevlerinin nasıl bir değişim geçirdiğini gözlemleyebilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7
8 Egemen sinema anlayışını sorgulayabilme. 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 5 5
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 3 3
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 1 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 1 5 5
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 5 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 0 0
15 Son Sınav 1 3 3
75