Ders Bilgileri
DÜNYA SİNEMA TARİHİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS105 | Güz | 3 | 0 | 3 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Prof. Dr. Y.Gürhan Topçu |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Sinemanın doğuşu ve gelişimini Avrupa‘da ulusal sinemaları ile Hollywood sinemasını karşılaştırmalı olarak ele alarak üretim ilişkileri üzerinden sanat, sinema ve toplumsal yapı arasındaki ilişkileri kurarak, ulusal sinema kavramının tartışarak sinema tarihinin başyapıtlarını, önemli yönetmenleri üzerinden açıklamak amaçlanmaktadır. |
İçeriği | Bu ders, sinemanın kitle iletişim aracı, endüstri ve sanat olarak gelişimi; akımlar ve ekoller yaratıcıları ile birlikte dönemin toplumsal-kültürel bağlam bütünlüğü içinde anlatılmasına yöneliktir. Sinemaya Genel Bir Bakış (1895-1970): Sinema ve eğlence, Sinema ve endüstri, Sinema ve sanat; Sinemaya yönelik ilk adımlar: Büyü, Resim, Fotoğraf; Sinema Tarihinde Dönemler ve Akımlar: Sessiz Komedi, Alman dışavurumcuları, Sovyet sinemacıları, Fransız izlenimcileri, Sesin Amerikan sinemasına gelişi, Fransız sinemasının altın çağı, İngiliz yarı-belgeselleri, Sinemada belgesel anlayışının dünü ve bugünü, Savaş sonrası gerçekçilik, İtalyan yeni-gerçekçiliği, Fransız yeni-dalgası, Dönemleriyle Amerikan sineması, Ülke Sinemaları. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Sinemayı ekonomik, teknolojik, estetik ve ideolojik bağlamı içinde değerlendirebilme. |
2 | Sinema tarihi içindeki belli başlı akımları ve yaklaşımları tanımlayabilme. |
3 | Farklı ülkelerde film üretmiş önemli yönetmenleri ve sinema tarihinin yapı taşlarını oluşturan filmleri belirleyebilme. |
4 | Bir sanat olarak sinemanın biçim-içerik ilişkisi ekseninde şekillenen eleştirel yapısını toplumsal yapı ile ilişkilendirebilme. |
5 | Ülke sinemalarını, ulusal sinema kavramını, kavramın bileşenlerini toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkilendirebilme. |
6 | Tür sineması, yaratıcı yönetmenler(Auteur) sineması gibi kavramların dünya sinema tarihi içinde gelişimini izleyebilme. |
7 | Günümüzün gelişen ve değişen iletişim ortamı içinde sinemanın işlevlerinin nasıl bir değişim geçirdiğini gözlemleyebilme. |
8 | Egemen sinema anlayışını sorgulayabilme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Kitle iletişim araçlarının işlevi. Sanatın-sinemanın işlevi. | Anlatım |
2 | Sinemanın ortaya çıkışı. Platon’un mağarasından hareketli görüntüye. Mağara resimlerinden fotoğrafa, fotoğraftan Lumiere ve Melies’in sinemalarına. | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
3 | Klasik Hollywood Sineması’nın Doğuşu 1 (1908 – 1920): Edwin S. Porter. D.W. Griffith. (Büyük Tren Soygunu). | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
4 | Klasik Hollywood Sineması 2: 1920-30’larda Hollywood. Stüdyo Sistemi. Film türleri ve yıldız kavramları. İlk Sansür uygulamaları (Hays Code). Sesin sinemaya girişi. Komedi; Mack Sennett-Buster Keaton-Lorel/Hardy, C. Chaplin (Altına Hücum, Jazz Singer). | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
5 | 1920-30’larda Avrupa Sineması 1: Alman Sineması – Dışavurumculuk – F. Lang / W. Murnau. (Metropolis. Dr. Caligari’nin Muayenehanesi). | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
6 | Sovyet Sineması. (Eisenstein, Pudovkin, Vertov. (Potemkin Zırhlısı, Kameralı Adam). | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
7 | 1920-30’larda Avrupa Sineması 2: Gerçeküstücülük ve Sinema. G. Dulac, L. Delluc, J. Epstein, L. Bunuel; Fransa’da öncü akımlar ve sinemacılar: A. Gance, R. Clair, C. Dreyer | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
8 | Ara sınav | |
9 | II. Dünya Savaşı ve Hollywood Sineması (1930 – 1950): Ses ve Renk öğelerinin sinemaya girişi; Savaş sonrası Hollywood\\'a gelen yabancı yönetmenler: J. Sternberg, E. Lubitsch, F. Capra; Stüdyo sistemi ve türlerin hakimiyeti. Westernler, Melodramlar, Müzikaller ve Komediler. J. Ford, H. Hawks, C. De Mille, W. Wyler, W. Disney. Ara Uygulama | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
10 | Şiirsel Gerçekçilik: J. Renoir, J. Vigo, M. Carne. (Endülüs Köpeği, Hal ve Gidiş Sıfır). İngiliz Sineması ve İngiliz Belgesel Okulu, J. Grierson. | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
11 | İtalyan Yeni gerçekçiliği. Savaş sonrası İtalya ve İtalya sineması; yönetmenler, filmler ve dünya sinemasına etkileri; R. Rossellini, C. Zavattini, V. de Sica, L. Visconti. (Bisiklet Hırsızları). | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
12 | Fransız Yeni Dalgası; Yeni Dalga Kuramı; François Truffaut, A. Resnais, J.L. Godard ve diğerleri. | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
13 | Sanat Sineması ve Auteur Sineması kavramlarının ortaya çıkışı; Bergman, Bresson, Antonioni vb. | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
14 | Televizyonun etkisi. Müzikaller.(1970’lere kadar; Easy Rider- Mezuniyet) | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
15 | Ulusal sinemalar, Son Uygulama | Anlatım, beyin fırtınası, örnek film gösterimi |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Sessiz Sinema | Abisel, Nilgün (2010) Sessiz Sinema, Ankara: De Ki Yay., 2. Basım. | Referans |
2 | Dünya Sinema Tarihi | Nowell-Smith, Geoffrey (2002) Dünya Sinema Tarihi, çev: F. İnce, İstanbul: Kabalcı Yay. | |
3 | Sinema Tarihi | Teksoy, Rekin (2005) Sinema Tarihi, İstanbul: Oğlak Yay. | |
4 | Bir Dünya Sinema | M.P. Nochimson (2012) Deki yayınları | |
5 | Dünya Sinemasında Akımlar | L. Badley ve diğerleri, (2016) Doruk Yayınları |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Sinemayı ekonomik, teknolojik, estetik ve ideolojik bağlamı içinde değerlendirebilme. | 3͵4͵5͵7͵8͵9͵10 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
2 | Sinema tarihi içindeki belli başlı akımları ve yaklaşımları tanımlayabilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
3 | Farklı ülkelerde film üretmiş önemli yönetmenleri ve sinema tarihinin yapı taşlarını oluşturan filmleri belirleyebilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
4 | Bir sanat olarak sinemanın biçim-içerik ilişkisi ekseninde şekillenen eleştirel yapısını toplumsal yapı ile ilişkilendirebilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
5 | Ülke sinemalarını, ulusal sinema kavramını, kavramın bileşenlerini toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkilendirebilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
6 | Tür sineması, yaratıcı yönetmenler(Auteur) sineması gibi kavramların dünya sinema tarihi içinde gelişimini izleyebilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
7 | Günümüzün gelişen ve değişen iletişim ortamı içinde sinemanın işlevlerinin nasıl bir değişim geçirdiğini gözlemleyebilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
8 | Egemen sinema anlayışını sorgulayabilme. | 3͵4͵7͵8͵9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 1 | 5 | 5 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 1 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 1 | 5 | 5 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 5 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 3 | 3 |
75 |