Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

OYUN VE SANAT
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
RTS 246 Bahar 2 0 2 0
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları )
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı öğrencilere oyun kuramlarını ve oyun sanat ilişkisini öğretme ve çoğul okumalara olanak sağlamaktır. Oyun kuramlarını irdeleyerek kuramsal bir altyapı oluşturmak; oyun kuramının ortaya çıkışını, uğraklarını ve bu uğraklarda yeniden kuruluşunu/şekillenişi kronolojik olarak kat ederek tartışmak; oyun ve sanatın toplumsal alanla kesişim noktalarını/ilişkilerini irdelemek.
İçeriği Oyun kuramları; oyunun temelleri; oyun sanat ilişkisi; sanatın kökenleri; toplum ve sanat; sanatın icadı; kültür ve sanatın kesişim noktası olarak oyun; ritüelden sanata; karnavaldan sanata; kültür bellek ve sanat; kültürel kimlik ve geleneksel sanatlar; sözlü kültür ve sanat; kimliğin inşası ve kültür; kültür çalışmaları bağlamında sanatın yeni öyküsü.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Sanat ve oyun kuramına ait temel kavramları kendi alanı ile de ilişkilendirerek kullanabilme.
2 Sanat ve oyun alanlarını birbirleriyle ilişkilendirebilme.
3 Oyun kuramlarından en az birini detaylı olarak değerlendirebilme.
4 Oyunun toplumsal işlevini ve oyun-toplum ilişkisini sanatla ilişkisi bağlamında değerlendirebilme.
5 Alanını oyun kuramı perspektifinden analiz edebilme.
6 Sanat oyun ilişkisini yaşadığı coğrafyanın kültürel/sanatsal kodlarıyla irdeleyebilme.
7 Ders kapsamında edindikleri deneyimleri yapacakları uygulamalı ve kuramsal çalışmalar a yansıtma becerisi geliştirebilme.
8 Tartışmalarla geliştirecekleri düşünceleri kendi sanatsal dillerini oluşturmakta ilk adım olarak kullanabilme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş. Dersin kapsamını ve güzergahını açıklayarak öğrencilerin tercih ve istemleri doğrultusunda ayrıntıları düzenlemek. Temel sanat kavramlarını ve sanat alanının temellerini tartışmak. Sanatın önemi ve gerekliliği üzerine birlikte düşünmek. Sanat alanını irdelemeye dönük belli başlı yaklaşımlar hakkında bilgi vermek. Tartışma, birlikte düşünme, anlatım
2 Sanatın ve oyunun kaynağı ve başlangıcı. Tartışma, anlatım
3 Oyun kuramları: Huidzinga. Tartışma, anlatım
4 Oyun kuramları: Bahtin Tartışma, anlatım
5 Oyun kuramları: Sennett Tartışma, anlatım
6 Oyun kuramları: Suits Tartışma, anlatım
7 Oyun kuramları: Gallios Tartışma, anlatım
8 Oyun kuramları: And Tartışma, anlatım
9 Ara sınav
10 Kültür ve sanatın kesişim noktası olarak oyun Tartışma, anlatım
11 Ritüel, oyun ve sanat. Tartışma, anlatım
12 Eliade ve ritüelden sanata. Tartışma, anlatım
13 Kirby ve şamanizmden sanata. Tartışma, anlatım
14 Karnaval, oyun ve sanat. Tartışma, anlatım
15 Dönemin bir genel değerlendirme. Eksik kalan konuların tamamlanması. Sanat tarihi dersinin iletişim öğrencilerine sağlayabileceği açılımları tartışmak. Bu dersin bir devamı olarak düşünülebilecek Estetik dersi için rota belirlemek ve yapılabilecek artalan çalışmaları ve temel okumaların belirtilmesi. Ödev Tartışma, anlatım
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Shiner, Larry (2010) Sanatın İcadı, Çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
2 Gombrich, E.H (1984) Sanatın Öyküsü, Çev: Bedrettin Cömert, İstanbul: Remzi Kitabevi.
3 Fischer, Ernst (1985) Sanatın Gerekliliği, Çev: Cevat Çapan, Ankara: Kuzey Yayınları.
4 Hauser, Arnold (1984) Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev: Yıldız Gölönü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
5 Wölfflin, Heinrich (1985) Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Çev: Hayrullah Örs, İstanbul: Remzi Kitabevi.
6 Bourdieu, Pierre (1999) Sanatın Kuralları, Çev: N. Kamil Sevil, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
7 Hadjinicolau, Nicos (1987) Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi, İstanbul: Kaynak Yayınları.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.3 1 1. Ara Sınav
2 0.05 3 1. Ödev
3 0.05 3 2. Ödev
4 0.3 13 Dönem Ödevi
5 0.3 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Sanat ve oyun kuramına ait temel kavramları kendi alanı ile de ilişkilendirerek kullanabilme. 10 2͵4
2 Sanat ve oyun alanlarını birbirleriyle ilişkilendirebilme. 10͵30 4͵5
3 Oyun kuramlarından en az birini detaylı olarak değerlendirebilme. 18͵19͵20 1͵4
4 Oyunun toplumsal işlevini ve oyun-toplum ilişkisini sanatla ilişkisi bağlamında değerlendirebilme. 18͵19͵20 1͵2
5 Alanını oyun kuramı perspektifinden analiz edebilme. 18͵19͵20͵30 3͵5
6 Sanat oyun ilişkisini yaşadığı coğrafyanın kültürel/sanatsal kodlarıyla irdeleyebilme. 18͵19͵23 5
7 Ders kapsamında edindikleri deneyimleri yapacakları uygulamalı ve kuramsal çalışmalar a yansıtma becerisi geliştirebilme. 18͵19͵23 5
8 Tartışmalarla geliştirecekleri düşünceleri kendi sanatsal dillerini oluşturmakta ilk adım olarak kullanabilme. 18͵19͵23 4

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 11 11
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 3 2 6
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 0 0
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 2 6 12
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 0 0
15 Son Sınav 1 2 2
75