Ders Bilgileri
HABER TOPLAMA VE YAZMA | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RTS 241 | Güz | 2 | 0 | 2 | 0 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Üyesi RECEP ÜNAL |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Haberin yazım öncesi bilgi toplama, eleme, soru oluşturma ile haber yazımının temel aşamalarından başlayarak bir haber üretim sürecinin unsurlarını aktarmak |
İçeriği | Bu ders, öğrencilerin habercilik konusundaki bilgilerini geliştirmeye yöneliktir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Haberciliğin temel öğelerini tanımlayabilme |
2 | Haber değerlendirme ölçütlerini belirtebilme. |
3 | Haberin niteliklerini ve unsurlarını tanımlayabilme. |
4 | Röportaj teknikleri ve istihbarat toplamanın önemini belirleyebilme. |
5 | Doğru soru sormanın önemini ayırt edebilme |
6 | Haber kaynaklarını tanımlayabilme |
7 | Haber metni yazabilme |
8 | Haber yazımı sırasında temel dilbilgisi ve anlatım kurallarını uygulayabilme |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Haber kavramı ve habercilik üzerine tartışma | Anlatım, beyin fırtınası. |
2 | Haber değerlendirme ölçütlerinin aktarılması | Anlatım, beyin fırtınası. |
3 | Haberin nitelikleri nelerdir? Haberin unsurları nelerdir? | Anlatım, beyin fırtınası. |
4 | Haber öncesinde ve sırasında bilgi toplama | Anlatım, beyin fırtınası. |
5 | Haber kaynakları: Birincil kaynaklar, ikincil kaynaklar | Anlatım, beyin fırtınası. |
6 | Doğru soru nasıl sorulur? | Anlatım, beyin fırtınası. |
7 | Haber dili ve anlatımı | Anlatım, beyin fırtınası. |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Radyo ve televizyon için haber metni bölümleri | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
10 | İstihbarat toplama yöntemleri. | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
11 | Haberde doğrudan ve dolaylı aktarım nasıl yapılır? | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
12 | Röportaj bölümü (soundbite) seçimi ve önemi | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
13 | Öğrencilerin getirdikleri haber önerilerinin değerlendirilmesi | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
14 | Öğrencilerin hazırladıkları haberlerin değerlendirme çalışması | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
15 | Öğrencilerin hazırladıkları haberlerin haber bülteni formatı içinde hazırlanıp izlenmesi ve yorumlanması. Son Uygulama | Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama. |
16 | Son Proje | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Aslan, Kemal (2004) Ben de Yazarım İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi. | Referans Kaynak | |
2 | Aslan, Kemal (2009) Değişen Teknolojiler ve Habercilikte İstihbarat İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi | Önerilen Kaynak | |
3 | Aslan, Kemal (2005) Soru Nasıl Sorulur? İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi. | Önerilen Kaynak | |
4 | Aslan Kemal (2003) Haberim Var, Örneklerle Haberin ABC’si. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi | Önerilen Kaynak | |
5 | Yüksel, Erkan (2010) Medya ve Habercilik. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları. | Önerilen Kaynak | |
6 | Çaplı, Bülent, Tuncel, Hakan, (Ed.) (2010) Televizyon Haberciliğinde Etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. | Önerilen Kaynak | |
7 | Alankuş, Sevda (Ed.) (2009) Gazeteciliğe Başlarken. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları | Önerilen Kaynak | |
8 | Dursun, Çiler (2001) Televizyon Habercilinide İdeoloji. Ankara: İmge Kİtabevi Yayınları. | Önerilen Kaynak | |
9 | Kabaş, Sedef (2009) Soru Sorma Sanatı İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. | Önerilen Kaynak | |
10 | Kovach, Bill, Rosensteil, Tom (2007) Gazeteciliğin Esasları. Ankara:ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık. | Önerilen Kaynak | |
11 | Tokgöz, Oya (2000) Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi Yayıncılık. | Önerilen Kaynak | |
12 | Vural, İzlem (2010) Televizyon Dünyasının Habercileri Bile… İstanbul: Derin Yayınları. | Önerilen Kaynak | |
13 | Ergül, Hakan (2000) Televizyonda Haberin Magazinleşmesi,. İstanbul: İletişim Yayınları. | Önerilen Kaynak | |
14 | Postman, Neil (1992) TV Haberlerini İzlemek. İstanbul: Kavram yayınları. Önerilen Kaynak | Önerilen Kaynak | |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 10 | Son Proje |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Haberciliğin temel öğelerini tanımlayabilme | 1͵8͵13͵16͵18͵20͵21͵24 | 1 |
2 | Haber değerlendirme ölçütlerini belirtebilme. | 1͵7͵8͵16͵18͵19͵21͵28 | 1 |
3 | Haberin niteliklerini ve unsurlarını tanımlayabilme. | 1͵7͵8͵18͵19͵20͵28͵29 | 1 |
4 | Röportaj teknikleri ve istihbarat toplamanın önemini belirleyebilme. | 1͵7͵8͵16͵18͵19͵20͵21 | 1 |
5 | Doğru soru sormanın önemini ayırt edebilme | 1͵13͵16͵18͵20͵22 | 1 |
6 | Haber kaynaklarını tanımlayabilme | 1͵8͵13͵14͵18͵19͵20͵21͵22͵23 | 2 |
7 | Haber metni yazabilme | 1͵8͵13͵14͵17͵22͵23 | 2 |
8 | Haber yazımı sırasında temel dilbilgisi ve anlatım kurallarını uygulayabilme | 1͵7͵8͵13͵14͵17͵18͵20͵21͵22͵23͵26͵28͵29 | 2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
75 |