Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

HABER TOPLAMA VE YAZMA
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
RTS 241 Güz 2 0 2 0
Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi RECEP ÜNAL
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Haberin yazım öncesi bilgi toplama, eleme, soru oluşturma ile haber yazımının temel aşamalarından başlayarak bir haber üretim sürecinin unsurlarını aktarmak
İçeriği Bu ders, öğrencilerin habercilik konusundaki bilgilerini geliştirmeye yöneliktir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Haberciliğin temel öğelerini tanımlayabilme
2 Haber değerlendirme ölçütlerini belirtebilme.
3 Haberin niteliklerini ve unsurlarını tanımlayabilme.
4 Röportaj teknikleri ve istihbarat toplamanın önemini belirleyebilme.
5 Doğru soru sormanın önemini ayırt edebilme
6 Haber kaynaklarını tanımlayabilme
7 Haber metni yazabilme
8 Haber yazımı sırasında temel dilbilgisi ve anlatım kurallarını uygulayabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Haber kavramı ve habercilik üzerine tartışma Anlatım, beyin fırtınası.
2 Haber değerlendirme ölçütlerinin aktarılması Anlatım, beyin fırtınası.
3 Haberin nitelikleri nelerdir? Haberin unsurları nelerdir? Anlatım, beyin fırtınası.
4 Haber öncesinde ve sırasında bilgi toplama Anlatım, beyin fırtınası.
5 Haber kaynakları: Birincil kaynaklar, ikincil kaynaklar Anlatım, beyin fırtınası.
6 Doğru soru nasıl sorulur? Anlatım, beyin fırtınası.
7 Haber dili ve anlatımı Anlatım, beyin fırtınası.
8 Ara sınav Sınav
9 Radyo ve televizyon için haber metni bölümleri Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
10 İstihbarat toplama yöntemleri. Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
11 Haberde doğrudan ve dolaylı aktarım nasıl yapılır? Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
12 Röportaj bölümü (soundbite) seçimi ve önemi Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
13 Öğrencilerin getirdikleri haber önerilerinin değerlendirilmesi Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
14 Öğrencilerin hazırladıkları haberlerin değerlendirme çalışması Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
15 Öğrencilerin hazırladıkları haberlerin haber bülteni formatı içinde hazırlanıp izlenmesi ve yorumlanması. Son Uygulama Anlatım, beyin fırtınası.gözlem, uygulama.
16 Son Proje Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Aslan, Kemal (2004) Ben de Yazarım İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi. Referans Kaynak
2 Aslan, Kemal (2009) Değişen Teknolojiler ve Habercilikte İstihbarat İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi Önerilen Kaynak
3 Aslan, Kemal (2005) Soru Nasıl Sorulur? İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi. Önerilen Kaynak
4 Aslan Kemal (2003) Haberim Var, Örneklerle Haberin ABC’si. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi Önerilen Kaynak
5 Yüksel, Erkan (2010) Medya ve Habercilik. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları. Önerilen Kaynak
6 Çaplı, Bülent, Tuncel, Hakan, (Ed.) (2010) Televizyon Haberciliğinde Etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. Önerilen Kaynak
7 Alankuş, Sevda (Ed.) (2009) Gazeteciliğe Başlarken. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları Önerilen Kaynak
8 Dursun, Çiler (2001) Televizyon Habercilinide İdeoloji. Ankara: İmge Kİtabevi Yayınları. Önerilen Kaynak
9 Kabaş, Sedef (2009) Soru Sorma Sanatı İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. Önerilen Kaynak
10 Kovach, Bill, Rosensteil, Tom (2007) Gazeteciliğin Esasları. Ankara:ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık. Önerilen Kaynak
11 Tokgöz, Oya (2000) Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi Yayıncılık. Önerilen Kaynak
12 Vural, İzlem (2010) Televizyon Dünyasının Habercileri Bile… İstanbul: Derin Yayınları. Önerilen Kaynak
13 Ergül, Hakan (2000) Televizyonda Haberin Magazinleşmesi,. İstanbul: İletişim Yayınları. Önerilen Kaynak
14 Postman, Neil (1992) TV Haberlerini İzlemek. İstanbul: Kavram yayınları. Önerilen Kaynak Önerilen Kaynak
15

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 10 Son Proje

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Haberciliğin temel öğelerini tanımlayabilme 1͵8͵13͵16͵18͵20͵21͵24 1
2 Haber değerlendirme ölçütlerini belirtebilme. 1͵7͵8͵16͵18͵19͵21͵28 1
3 Haberin niteliklerini ve unsurlarını tanımlayabilme. 1͵7͵8͵18͵19͵20͵28͵29 1
4 Röportaj teknikleri ve istihbarat toplamanın önemini belirleyebilme. 1͵7͵8͵16͵18͵19͵20͵21 1
5 Doğru soru sormanın önemini ayırt edebilme 1͵13͵16͵18͵20͵22 1
6 Haber kaynaklarını tanımlayabilme 1͵8͵13͵14͵18͵19͵20͵21͵22͵23 2
7 Haber metni yazabilme 1͵8͵13͵14͵17͵22͵23 2
8 Haber yazımı sırasında temel dilbilgisi ve anlatım kurallarını uygulayabilme 1͵7͵8͵13͵14͵17͵18͵20͵21͵22͵23͵26͵28͵29 2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 0 0
15 Son Sınav 1 2 2
75