Program ve Öğretim Planı Çalışmaları
EĞİTİM AMAÇLARI VE PROGRAMLARIN TASARIMI
Mimarlık Fakültesi bölümlerinin temel eğitim vizyonu; Mimarlık, Planlama ve Tasarım disiplinlerinde, kendi alanına ilişkin akılcı, esnek ve eleştirel düşünerek sorun tanımı yapabilen; yaratıcılığını kullanarak sorunlara özgün çözümler üretebilen, araştırma ve öğrenme motivasyonu yüksek, iletişim ve organizasyon becerileri gelişmiş, ulusal ve uluslararası alanda başarılı meslek insanları yetiştirmektir. Fakültemiz bölümlerinde ağırlıklı olarak mimari tasarım ve planlama stüdyoları çevresinde yürütülen “öğrenci merkezli ve birebir” eğitime dayalı bir eğitim modeli benimsenmiştir.
Mimarlık Fakültesi bölümlerinin eğitim programı içeriğinin oluşturulması ve uygulanmasında; MOBBIG (Mimarlık Okulları Bölüm Başkanları Grubu) ve MİDEKON (Mimarlık Fakülteleri Dekanları Konseyi), Mimarlık Okulları Bölüm Başkanları İletişim Platformu (MOBBİG), Türkiye Planlama Okulları Birliği (TUPOB) tarafından hazırlanan “Mimarlık Lisans Programında Eğitime Başlanması Ve Eğitimin Sürdürülmesi İçin Asgari Koşullar” metni; UNESCO-UIA Uluslararası Mimarlık Eğitim Şartı (1987, 2011) ve mimarlık mesleki akreditasyon kurumlarının (MİAK, NAAB, UNESCO-RIBA) belirlemiş oldukları koşullar temel alınmaktadır.
Uygulamalı eğitim müfredatının temel omurgasını Mimarlık Bölümü’nde mimari tasarım stüdyo dersleri oluşturmaktadır. Uygulama dersleri, mimarlık kuramı ve tarihi, statik, yapı, mimarlık teknolojisi, restorasyon ve koruma, bilgisayar destekli tasarım gibi mesleki ve meslek dışı teorik derslerle desteklenmektedir. Mimari tasarım stüdyoları kapsamında, öğrenciler belirlenen tematik bir işlev kapsamında çeşitli ölçeklerde, farklı kullanıcılara yönelik mimari tasarıma uygun çözümler üretirler; ve geliştirdikleri tasarımları mimarlık disiplinin gerektirdiği çizim ve sunum teknikleri kullanarak aktarırlar. Her dönem başında öğrencilere kentsel veya kırsal doku içinde bir örneklem alanı proje konusu olarak verilmekte, belirlenen tasarım teması ve işlevi kapsamında yere özgü mimari proje önerisi geliştirmeleri beklenmektedir. Öğrencilerin geliştirecekleri tasarım önerilerine altlık oluşturmak üzere proje konusu alana (yere) teknik gezi düzenlenmekte, proje alanına ilişkin arazi analizleri gerçekleştirmeleri sağlanmaktadır.
Benzer şekilde, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü öğrencileri her dönem planlama stüdyosu dersi almaktadırlar. Kendilerine çalışma alanı olarak verilen yerleşmeye ilişkin düzenlenen teknik gezisi sırasında ve sonrasında çalışma alanına yönelik tespit ve analizler gerçekleştirirler. Devamında çalıştıkları kentsel veya bölgesel alana ilişkin geliştirecekleri kentsel/bölgesel gelişme vizyonları doğrultusunda sokak, mahalle, kent parçası, kent ve bölge gibi farklı ölçeklerde şehir planlama önerisi üretirler.
Temel zorunlu derslerin yanında öğrenciler 3. dönemden itibaren ilgi alanlarına yönelik çeşitli seçmeli dersler almaktadırlar. Mimarlık, Şehir ve Bölge Planlama öğrencilerinin uygulamalı dersler kapsamında gerçekleştirdikleri teknik geziler öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimi için önemli bir yer tutmaktadır. Yaparak öğrenmeye dayalı mimari tasarım ve planlama stüdyolarında öğrenciler, bireysel veya gruplar halinde stüdyo yürütücüleri rehberliğinde özgün fikirlerini geliştirirler. Fakültemiz bölümlerinde mimari tasarım ve planlama stüdyolarında öğrencilere teorik ve mesleki uygulama pratiğinin bir arada sunulması amacıyla meslekte yetkin ve tecrübe sahibi olan serbest veya kamuda çalışan mimar ve şehir plancıları Yükseköğretim Kanunu’nun 31. Maddesine uygun olarak yarı zamanlı (ders ücretli) öğretim görevlisi olarak görevlendirilmektedir.
Fakülte eğitim mekanlarına ilişkin düzenlemelerde, öğrencilerin uygulama derslerinde ihtiyacı olan öğrenciye özel çalışma alanları ile ortak çalışma alanlarını sağlamak üzere Stüdyo/Atölye mekanları bulunmaktadır. Mimarlık ve Planlama stüdyolarına destek olarak Fakültemizde laboratuvar altyapısına yönelik düzenlemeler bulunmaktadır:
Bilgisayar destekli tasarım ve veri görselleştirme çalışmaları için ‘Bilgisayar Laboratuvarı’,
kentsel alan çalışması süreçlerinin görselleştirilmesi ve raporlanması için ‘Coğrafi Bilgi Sistemleri Laboratuvarı’,
öğrenciler tarafından gerçekleştirilen maket, prototip vb uygulama çalışmalarının yenilikçi teknolojilerle güçlendirilmesine yönelik ‘Hesaplamalı Tasarım ve Dijital Üretim Laboratuvarı’ bulunmaktadır.
Öğrenciler, dönem sonunda geliştirdikleri final proje ürünleri, dersin öğretim elemanları ve dışarıdan davet edilen profesyonel mimar/şehir plancılarından oluşan ve herkese açık açık şekilde gerçekleştirilen juri değerlendirmesi karşısında birebir anlatarak sunarlar. Juri ortamları, öğrenciler için ikinci bir eğitim ortamı sunar. Öğrencilerin geliştirdikleri fikirlere ilişkin profesyonel paydaşlardan nesnel ve objektif eleştiri alarak kendilerini geliştirmeleri sağlanırken, mesleki paydaşlarla çalışma hayatlarına ilişkin iletişim becerileri ve özgüvenlerini geliştirme imkanı kazanırlar.